Wednesday, July 21, 2010

အ (ဒ ၊ ဓ) - အဒါန၀တၳဳ ၁၀-ပါး။ မွ အဓြန္႔ ၃-ပါး။

အဒါန၀တၳဳ ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္းအေျဖကို (အပါယ္လားေၾကာင္းအလႉမ်ိဳး ၁၀-ပါး)၌ ႐ႈပါ။ (မိလိႏၵပဥႇာ၌ လာ၏။)

အဒိႏၷာဒါန္ အဂၤါ ၅-ပါး။ ။ ခိုးမႈကံေျမာက္အဂၤါ ၅-ပါး။
(၁) ပရသႏၲက - သူတစ္ပါးဥစၥာျဖစ္ျခင္း၊
(၂) တထာသညာ - သူတစ္ပါးဥစၥာဟုမွတ္ထင္ျခင္း၊
(၃) ေထယ်စိတၱ - ခိုးလိုေသာစိတ္ရွိျခင္း၊
(၄) ဥပကၠမ - ခိုးရန္လံု႔လျပဳျခင္း၊
(၅) ေတနဟာရ - ထိုလံု႔လျဖင့္ ခိုးျခင္း။

အဒိႏၷဒါန္၊ ျပစ္မ်ိဳးကံ၊ ထည့္ျပန္ ၁၂-ပါး။ ။ သူ႔ဥစၥာကို ခိုး၀ွက္တိုက္ခုိက္သူတို႔ ရရွိခံစားမႈအျပစ္မ်ိဳး ဆယ့္ႏွစ္ပါး။ (ခုဒၵကပါဌ အ႒ကထာမွ)
(၁) ျမတ္ေသာဥစၥာမ်ိဳး မရရွိျခင္း၊
(၂) ယုတ္ညံ့သည့္ဥစၥာမ်ိဳးကိုသာရရွိျခင္း၊
(၃) ပစၥည္းဥစၥာနည္းပါးျခင္း၊
(၄)အလြန္ဆင္းရဲမြဲေတျခင္း၊
(၅) မရေသးေသာဥစၥာကိုမရျခင္း၊
(၆) ရရွိၿပီးစည္းစိမ္မ်ား ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးျခင္း၊
(၇) လိုရာဥစၥာကို မရႏိုင္ျခင္း၊
(၈) ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးႏွင့္သာ ဆက္ဆံေတြ႕ၾကံဳရျခင္း၊
(၉) သူတစ္ပါးႏွင့္ဆက္ဆံေသာဥစၥာမ်ိဳးကိုသာရျခင္း၊
(၁၀) မရွိစကားကိုသာၾကားရျခင္း၊
(၁၁) ခ်မ္းသာစြာမေနရျခင္း၊
(၁၂) ေလာကုတၱရာ ဥစၥာကိုမရႏိုင္ျခင္း။

အ ဓမၼ၀တၳဳ ၁၀-ပါး။ ။ ဒုတိယ သံဃာယနာျဖစ္ေပၚလာျခင္း၏ မူလအေၾကာင္းဆယ္ပါးဟူ၏၊
၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းအခ်ိဳ႕၏မွားေသာအယူသာျဖစ္၍ မအပ္ေသာအရာ၀တၳဳဆယ္ပါးဟုမွတ္ေလ။
(၁) အကပ္ခံၿပီးသားဦးခ်ဳိ၌သိုမွီးထားေသာဆားကို ေနာက္ေန႔အခါဆြမ္းႏွင့္ေရာ၍ သံုးေဆာင္ျခင္းငွာအပ္၏၊ သႏၷိဓိ မျဖစ္ဟုယူျခင္း၊
(၂) ေနရိပ္ လက္ႏွစ္သစ္မြန္းလြဲသည့္တိုင္ေအာင္ ဆြမ္းစားေကာင္း၏၊ ၀ိကာလေဘာဇနာ မျဖစ္ဟုယူျခင္း၊
(၃) ရြာတစ္ပါးသို႔သြားလိုေသာရဟန္းသည္ ပ၀ါရိတ္သင့္လ်က္ အတိရိက္၀ိနည္းကံ မျပဳပဲဆြမ္းစားျခင္းငွာ အပ္၏ဟုယူျခင္း၊
(၄) တစ္သိမ္တည္း၌ေနလ်က္ ၂-စု ၃-စုေသာရဟန္းတို႔ ဥပုသ္ ပ၀ါရဏာ စေသာ ကံျပဳျခင္းငွာအပ္၏၊ ၀ဂ္ မျဖစ္ဟုယူျခင္း၊
(၅) မလာေသးေသာရဟန္းတို႔၏အလိုဆႏၵကို လာေသာအခါမွယူအံ့ဟု မလာမွီက သံဃကံျပဳျခင္းငွာ အပ္၏ဟုယူျခင္း၊
(၆) ဆရာဥပဇၩာယ္တို႔၏အေလ့အက်င့္ဟူသမွ်သည္ အပ္၏ဟုယူျခင္း။
(၇) ႏို႔ရည္အျဖစ္လြန္၍ ႏို႔ဓမ္းအျဖစ္သို႔မေရာက္ေသးေသာ ႏို႔ကို ပ၀ါရိတ္သင့္ေသာရဟန္းသည္ အတိရိက္၀ိနည္းကံမျပဳဘဲ သံုးေဆာင္အပ္၏ဟုယူျခင္း၊
(၈) မရင့္ေသးေသာ ေသႏုကိုေသာက္ျခင္းငွာ အပ္၏ဟုယူျခင္း၊
(၉) အျမိတ္ဆာ မရွိေသာ နိသီဒိုင္သည္ အပ္၏ဟုယူျခင္း၊
(၁၀) သံဃာကိုရည္၍လႉေသာ ေရႊေငြသည္အပ္၏ဟုယူျခင္း။

အဓမၼိက ဒါနမ်ိဳး ၉-ပါး။ ။ ၀ိနည္းပိဋက။ ပရိ၀ါ။ ပါ။ ၂၄၅။ ၎င္း။ ႒။ ၁၈၁။ အလႉရွင္မ်ားစိတ္ညြတ္ၿပီးသားကိုပင္ အလႉပြဲစားမ်ားက ၀င္ေရာက္ေႏွာင့္ယွက္ စြက္ဖက္ဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္ အလႉရွင္မ်ား စိတ္ထားမၿငိမ္ျဖစ္ကာ မလုပ္သင့္ရာေတြလုပ္ရကား အဓမၼိကဒါနျဖစ္သည္ဟူ၏၊ ယင္းအလႉမ်ိဳးကိုမေပးလႉေကာင္း
(က) သံဃ ပရိဏတ ေခၚဤသံဃာသို႔လႉရန္ညြတ္ၿပီးေသာ ၀တၳဳပစၥည္းကို
(၁) အျခားသံဃာအားလည္းေကာင္း၊
(၂) ေစတီအားလည္းေကာင္း၊
(၃) ပုဂိၢဳလ္အားလည္းေကာင္း ေပးလႉလိုက္ျခင္း။
(ခ) ေစတိယ ပရိဏတ ေခၚ ဤေစတီကိုလႉရန္ညြတ္ၿပီးေသာ၀တၳဳပစၥည္းကို
(၁) အျခားေစတီအားလည္းေကာင္း၊
(၂)သံဃာအားလည္းေကာင္း၊
(၃) ပုဂိၢဳလ္အားလည္းေကာင္း၊ ေပးလႉလိုက္ျခင္း။
(ဂ) ပုဂၢလ ပရိဏတ ေခၚ ဤပုဂိၢဳလ္သို႔ေပးလႉရန္ညြတ္ၿပီးေသာ၀တၳဳပစၥည္းကို
(၁) အျခား ပုဂိၢဳလ္အား လည္းေကာင္း၊
(၂) သံဃာအားလည္းေကာင္း၊
(၃) ေစတီအားလည္းေကာင္း ေပးလႉလိုက္ျခင္း။

အဓိက႐ုဏ္းမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ ကိစၥႀကီး ၄-ပါးဟူလို။ စူဠ၀ါ ပါဠိေတာ္မွ
(၁) ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း- တစ္စံုတစ္ခုေသာအမႈကိစၥကို တစ္ဦးေသာရဟန္းဘက္မွ ဓမၼ (တရားလမ္းမွန္ဟုဆိုလိုသည္၊)တဘက္ေသာရဟန္းကအဓမၼ (မတရားဟုဆိုလိုသည္၊) ဤသို႔လွ်င္အခ်င္းခ်င္း ၀ိနယ, အ၀ိနယ၊ ဘာသိတ, အဘာသိတ၊ အာစိဏၰ, အနာစိဏၰ၊ ပညတၱ, အပညတၱ၊ အာပတၱိ, အနာပတၱိ၊ ဂ႐ုက, လဟုက၊ သာ၀ေသသ, အနာ၀ေသသ၊ ဒု႒ဳလႅ, အဒု႒ဳလႅဟု ၀ိ၀ါဒ၀တၳဳ ၁၈-ပါးျဖင့္ အျငင္းအခံုျဖစ္ၾကသည္ကို "၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း" ေခၚဆိုသည္။
(၂) အႏု၀ါဒါ ဓိက႐ုဏ္း- အႏု၀ါဒါ၀တၳဳ ၇-ပါးတို႔တြင္တစ္ပါးပါးေသာ အာပတ္ျဖင့္ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း စြပ္စြဲ ေစာဒနာမႈကိုပင္ "အႏု၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း"ဟုေခၚဆိုသည္၊ (အာပတ္ ၇-ပံုကို အႏု၀ါဒ၀တၳဳ ၇-ပါးဟုမွတ္)၊
(၃) အာပတၱာ ဓိက႐ုဏ္း-ရဟန္းတို႔တြင္ တစ္ပါးပါးေသာ အာပတ္သင့္မႈသင့္ျခင္းကိုပင္ "အာပတၱာဓိက႐ုဏ္း" ဟုေခၚသည္၊
(၄) ကိစၥာဓိက႐ုဏ္း- အပေလာကနကံ ဉတၱိကံ ဉတၱိဒုတိယကံ ဉတၱိစတုတၳကံ ဤေလးပါးေသာ ကမၼကိစၥကိုပင္ "ကိစၥာဓိက႐ုဏ္း" ေခၚသည္ဟု အက်ဥ္းမွတ္ေလ။

အဓိစိတၱ သိကၡာမ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ လူတို႔ ကုသိုလ္ကမၼပထတရား ဆယ္ပါးထက္ လြန္ျမတ္ေသာ စ်ာန္ မဂ္ ဖိုလ္တရားႏွင့္နီးကပ္ေသာ ယွဥ္၍ျဖစ္ေသာအက်င့္ဓါတ္၂-ပါးဟူလို၊ (ပိဋကအားျဖင့္ သုတၱန္ပိဋကကိုရ၏၊)
(၁) ဥပစာရ သမာဓိသိကၡာ- ၀ိပႆနာဥာဏ္၏ျဖစ္ေပၚေၾကာင္း "ကာမာ၀စရသမာဓိ"ေခၚ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သေဘာသို႔မဟုတ္ အပၸနာ၏ ေရွ႕အဖို႔၌ျဖစ္ေသာ ဧကဂၢတာ ေစတသိက္၊
(၂) အပၸနာ သမာဓိသိကၡာ- ႐ူပါ၀စရ ပဌမစ်ာန္ ဒုတိယစ်ာန္ တတိယစ်ာန္ စတုတၳစ်ာန္ ပဥၥမစ်ာန္တို႔၌ရွိေသာ ဧကဂၢတာေခၚ သမာဓိတို႔သည္ အပၸနာသမာဓိတို႔ပင္တည္း။

အဓိေဒ၀ ဥာဏဒႆန တရား ၈-ပါး။ ။ နတ္ျဗဟၼာတို႔၏တန္ခိုးကို လႊမ္းမိုး၍သိစြမ္းႏိုင္ေသာ ဘုရားရွင္၏ ဥာဏ္ေတာ္ရွစ္ပါး။
(၁) နတ္တို႔၏အေရာင္အ၀ါကိုသိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၂)နတ္တို႔၏အဆင္းကို ျမင္စြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၃) နတ္တို႔ႏွင့္အတူ ႏွီးေႏွာေျပာဆိုႏိုင္ျခင္း၊
(၄)လာေသာနတ္တို႔၏အမ်ိဳးအမည္ ဘံုဌာနကို သိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၅) ျဖစ္လာၾကေသာနတ္တို႔၏ ဘ၀ေရွးကံအေၾကာင္းရင္းကို သိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၆) နတ္တို႔၏ အစာအာဟာရ ခံစားစံစားမႈ ကိစၥအ၀၀တို႔ကိုသိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၇) နတ္တို႔၏ဘံုဌာနအလိုက္မည္၍မည္မွ်တည္ေနႏိုင္ေၾကာင္းသက္တမ္းအစားစားကို ပိုင္းျခားသိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၈) မိမိသည္ ဤနတ္တို႔ႏွင့္ ေရွးဘ၀ကအတူတကြေနထိုင္ခဲ့ဖူးသည္ မေနခဲ့ဖူးသည္တို႔ကိုသိစြမ္းႏိုင္ျခင္း။

အဓိပညာ သိကၡာမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ သစၥာေလးပါးကို ပိုင္းျခားဧကန္ သိျမင္ႏိုင္ရန္ ဆင္ျခင္ဥာဏ္တရား ၃-ပါး၊ ပိဋကအားျဖင့္ အဘိဓမၼာ ပိဋကကို ရ၏။
(၁) အနိစၥလကၡဏာ- မျမဲေသာသေဘာမွန္ကို မျမဲဟုဧကန္သိေသာဥာဏ္၊
(၂) ဒုကၡလကၡဏာ- ဆင္းရဲေသာသေဘာမွန္ကို ဆင္းရဲဟုဧကန္သိေသာဥာဏ္၊
(၃) အနတၱလကၡဏာ-မိမိç မိမိဥစၥာမဟုတ္ မအုပ္စိုးႏိုင္ မပိုင္ဆိုင္ေသာသေဘာမွန္ကို အစိုးမရဟု ဧကန္သိေသာဥာဏ္၊ တစ္နည္းတံု သစၥာေလးပါးျမတ္တရားတို႔ကို ပိုင္းျခားဧကန္ အမွန္သိျမင္ႏိုင္ေသာ မဂ္ပညာ ဖိုလ္ပညာပင္တည္း။

အဓိပေတယ် တရားမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ကမၻာသားတို႔လိုက္နာရမည့္တရားသံုးပါး၊ ၎င္းအေျဖကို (႐ိုေသျခင္းမ်ိဳး ၃-ပါး)၌ ျပမည္၊ သဂႌတိသုတ္အ႒ကထာမွ။

အဓိမာန ေလမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ၎င္းအေျဖကို (ေလမ်ိဳး ၈၀ « ဇ» ပိုဒ္)၌ ႐ႈပါေလ။

အဓိသီလ သိကၡာမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ လူတို႔က်င့္သံုးေဆာက္တည္ေလ့ရွိေသာ ငါးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ ဆယ္ပါးသီလထက္ ပိုမိုလြန္ကဲမ်ားျပားမြန္ျမတ္ေသာသီလေလးပါး၊ ပိဋကအားျဖင့္ ၀ိနယပိဋကကိုရ၏။
(၁) ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလ- ၂၂၇-ပါးေသာ ၀ိနယသီလေခၚ သိကၡာပုဒ္ေတာ္မ်ားကိုေစာင့္ထိန္းလံုျခံဳေစျခင္း၊
(၂) ဣႁႏၵိယသံ၀ရသီလ-ဣေႁႏၵေျခာက္ပါးတံခါးေပါက္ကို ေစာင့္ေရွာက္လံုျခံဳေစျခင္း၊
(၃) အာဇီ၀ ပါရိသုဒၶိသီလ- အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း၏စင္ၾကယ္ရာစင္ၾကယ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ကုလဒူသန ၈-ပါး အေနသန ၂၁-ပါးတို႔မွ ေ၀းစြာၾကဥ္ေရွာင္ေစာင့္ထိန္းျခင္း၊
(၄) ပစၥယ သႏၷိႆိတ သီလ- တရားသျဖင့္ရထားေသာ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး ၎င္းပစၥည္းေလးပါးကိုသံုးေဆာင္မွီ၀ဲေသာအခါ ပစၥေ၀ကၡဏာဆင္ျခင္ျခင္း။

အဓြန္႔ ၃-ပါး။ ။ ပဋိစၥ သမုပၸါဒ္လာ သံသရာခရီးလမ္းရွည္ႀကီး ၃-ပါး၊
(၁) အတိတ္အဓြန္႔- အ၀ိဇၨာ သခၤါရ ၂-ပါး၊
(၂) ပစၥဳပၸန္အဓြန္႔ - ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀ ၈-ပါး၊
(၃) အနာဂတ္အဓြန္႔ - ဇာတိ ဇရာ မရဏ ၃-ပါး။

No comments:

Post a Comment