Wednesday, July 21, 2010

အ (က) - အကၡဏတရား မွ အေၾကာင္းတရား


အကၡဏတရား ၈-ပါး။ ။ ၎သ႐ုပ္ (အရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး)၌ ႐ႈပါ။

အကၡရာ ၄၁-လံုး။ ။ ပါဠိဘာသာမွဆင္းသက္သည့္ ျမန္မာတို႔ေရးသားသတ္မွတ္အပ္ေသာ အကၡရာအေရအတြက္ ၄၁-လံုးရွိသည္ဟူ၏။

အ အာ ဣ ဤ ဥ ဦ ဧ ၾသ
က ခ ဂ ဃ င၊ စ ဆ ဇ စ် ည
ဋ ဌ ဍ ဎ ဏ၊ တ ထ ဒ ဓ န
ပ ဖ ဗ ဘ မ၊ ယ ရ လ ၀ သ
ဟ ဠ အံ

အကၡရာ ၂-ပါး။ ။ အကၡရာထီး အကၡရာမဟူလို။ က၀ိက႑ပါသက်မ္း၌ -
ကၠ ကၡ ဂၢ ဂၣ စၥ စၦ ဇၨ ဇၩ၊
႗ ႒ ၮ ၯု ၊ တၱ တၳ ဒၵ ဒၶ ပၸ ပၹ ပၺ ဗၻ
ဟူေသာ ၀ဂ္ငါးပါးတို႔တြင္ ပဌမအကၡရာႏွင့္ တတိယအကၡရာတို႔ကို အထီး ပုလႅိင္၊ ဒုတိယအကၡရာႏွင့္ စတုတၳကၡရာတို႔ကို အမ- ဣတၳိလိင္ဟုေခၚပံု။ အခ်င္းခ်င္းထပ္ရာ၌ အထီးအထီးခ်င္းထပ္ေကာင္းပံု၊ အမႏွင့္ထပ္ရာ၀ယ္ အထီးက အေပၚကေနပံု။ အမအခ်င္းခ်င္းကား မထပ္ေကာင္းပံု။ အထီး၏အထက္ကလည္း အမ မေနေကာင္းပံုတို႔ကို ေဖၚျပ၏။

အကၡရာႀကီး ၄-လံုး။ ။ အင္း အိုင္ မႏၲန္တို႔၌ အသံုးျပဳေသာျမန္မာအကၡရာႀကီး ေလးလံုး။
"က ႀကီး ဃ ႀကီး ဏ ႀကီး ဠ ႀကီး"

အေကၡာဘိဏီမ်ိဳးငါးပါး။ ။ အေကၡာဘိဏီတပ္ဖြဲ႕ပံု အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိ၏။ ထိုအနက္ ငါးပါးတို႔ကိုသာေဖၚျပေပအံ့။
(၁) သီဟိုဠ္ကြၽန္း၌ ဒု႒ဂါမဏိမင္းႀကီးလက္ထက္(ဓမၼိလ-တမယ္လ္)ေက်းလူမ်ိဳးတို႔စစ္တိုက္ရာ ခ်ီတက္ေသာ အေကၡာဘိဏီတပ္မွာ မဟာ၀င္ဋီကာအရ တိုက္ဆင္ တစ္ကုေဋ၊ ရထားဆယ္ကုေဋ၊ ျမင္းေပါင္း ကုေဋတစ္ရာ၊ ေလးပစ္ေလးဆြဲသူရဲ ကုေဋႏွစ္ရာ၊ စစ္သည္လူ ကုေဋ တစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ စုစုေပါင္း တစ္ေသာင္း ေလးေထာင့္သံုးရာ တစ္ဆယ့္တစ္ကုေဋရွိ၏။
(၂) မေဟာသဓတို႔စစ္ခ်ီတက္စဥ္၌ အေကၡာဘိဏီတပ္ တစ္တပ္ဟူသည္မွာ ၀ါးလံုးေျခာက္ဆယ္တစ္စည္းကိုခ်ထားရာ စစ္အဂၤါေလးပါးတို႔နင္းသြား၍ ျမဴမႈန္ျဖစ္လွ်င္ တစ္ဖန္၀ါးအလံုးေျခာက္ဆယ္တစ္စည္းကိုခ်ျပန္၏၊ ဤသို႔နင္းသြားျခင္းျဖင့္ ၀ါးအလံုးေျခာက္ဆယ္အစည္းေပါင္းေျခာက္ဆယ္ ဖုတ္ျမဴမႈန္႔ျဖစ္ေအာင္ မ်ားျပားေသာ
စစ္အဂၤါေလးပါး အေရအတြက္ကိုဆို၏။
(၃) ပုဂံမင္းဆက္ ၅၀-ေျမာက္ သကၠရာဇ္ ၅၉၆-ခုႏွစ္တြင္နန္းတက္ေသာ ဓမၼရာဇာဘြဲ႕ခံ က်စြာမင္းႀကီးလက္ထက္ ေလာကီသသၤက႐ိုဋ္သဒၵါက်မ္းမ်ားႏွင့္သဗၺၫုဘုရားေဟာပါဌဇာတ္
ပါဠိေတာ္၎င္းအ႒ကထာ သုတၱန္၀ိနည္း အဘိဓမၼာ ပါဠိေတာ္အ႒ကထာ ဋီကာမ်ား
မွလာရွိသည့္ ျပယုဂ္အဓိပၸါယ္မ်ားကိုပါ ထုတ္ေဆာင္ညႇိႏႈိင္းၿပီးလွ်င္ ေရးသားစီရင္ေတာ္မူခဲ့ေသာသဒၵနီတိက်မ္းဆရာ အရွင္အဂၢ၀ံသေထရ္ျမတ္သည္
န၀ နာဂ သဟႆာနိ နာေဂ နာေဂ သတံ ရထာ။
ရေထ ရေထ သတံ အႆာ အေႆ အေႆ သတံ နရာ။
နေရ နေရ သတံ ကညာ ဧေကကိႆံ သတိတၳိေယာ။
ဧသာ အေကၡာဘိဏီနာမ ပုဗၺာစရိေယဟိ ဘာသိတာ ---
ဟု ၎သဒၵါနီတိက်မ္း၌ အေကၡဘိဏီယူပံုကိုျပဆိုသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ ဆင္ေပါက္ႀကီး
ကိုးေထာင္၊ ရထားကိုးသိန္း၊ ျမင္းကိုးကုေဋ၊ ေျခသည္သူရဲကုေဋကိုးရာ၊ သမီးကညာ ကုေဋ
ကိုးေသာင္း၊ မိန္းမ ကုေဋကိုးသန္း ဤအေရအတြက္ကို အေကၡာဘိဏီဟု ေရွးဆရာတို႔မိန္႔ဆိုကုန္၏။
(၄) အမရေကာသ အဘိဓာန္ ဋီကာတို႔၌ကား။ ဆင္- ၂၁၈၇၀။ ရထား-၂၁၈၇၀။ ျမင္း- ၆၅၆၀၀။ ေျခသည္-၁၀၉၃၅၀။ ေပါင္း ၂၁၈၇၀၀-သည္ အေကၡာဘိဏီ ေသနာဗ်ဴဟာ မည္၏ ဟုဆို၏။
(၅) မၾကာမီေခတ္၌ကားဆုတ္ကပ္ျဖစ္၍ လူတို႔အသက္တို ဦးေရနည္းပါးေသာေၾကာင့္ အေကၡာဘိဏီတပ္ဖြဲ႕ရာ အေရအတြက္အလြန္နည္းပါးေလသည္။ ၎င္းျပင္ ဆင္ နည္းပါးေသာေၾကာင့္ စစ္အဂၤါေလးပါး ျပည့္စံုေအာင္ပင္ တပ္မစည္းၾကပ္ႏိုင္ေခ်။

အကာလခါ၊ လည္သူမွာ၊ ၆-ျဖာအျပစ္ရ။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ ပါ။ ၁၄၈။ ႒။ ၁၂၈-တို႔၌အက်ယ္႐ႈ။ အခ်ိန္မဟုတ္မိုးခ်ဳပ္ညဥ့္နက္လွည့္ပတ္သြားလာသူမ်ားအား အျပစ္ေျခာက္ပါး ရႏိုင္ေၾကာင္းကို သိဂၤါလသုတ္၌ ဘုရားေဟာေတာ္မူသည္၊ (၁) မိမိကိုယ္ကို မေစာင့္ေရွာက္ မလံုျခံဳျဖစ္ေစ၏၊
(၂) မိမိသားမယားမ်ားကို မေစာင့္ေရွာက္ မလံုမျခံဳျဖစ္ေစ၏၊
(၃) ပစၥည္းဥစၥာမ်ား မလံုျခံဳေစာင့္ေရွာက္မဲ့ျဖစ္ေစ၏၊
(၄) မေကာင္းရာအရပ္၌ သူတပါးတို႔၏ မသကၤာမႈခံရ၏၊
(၅) မဟုတ္မမွန္စြပ္စြဲခံရတတ္၏၊
(၆) ဆင္းရဲဒုကၡအေပါင္းကို ေခါင္းေဆာင္ေခၚယူရာက်၏။

အ ကုသလ ကမၼပထတရား ၁၀-ပါး။ ။ အပါယ္လားေၾကာင္းတရား ဆယ္ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ဒုစ႐ိုက္တရားဆယ္ပါး)ႏွင့္တူ၏၊ မူလပဏၰာသပါဠိေတာ္။ ပ-အုပ္။ ၅၇။ အ႒ကထာ။ ပ-အုပ္။ ၂၀၁-၌အက်ယ္႐ႈပါ။

အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂-ပါး။ ။ ေလာဘမူစိတ္ ၈-ပါး၊ ေဒါသမူစိတ္ ၂-ပါး၊ ေမာဟမူစိတ္ ၂-ပါး၊ ေပါင္း ၁၂-ပါးဟူ၏။

အကုသိုလ္ေစတသိက္ ၁၄-ပါး။ ။ အကုသိုလ္စိတ္မ်ားျဖင့္သာယွဥ္၍ျဖစ္ေသာ ေစတသိက္မ်ားဟူ၏၊
(၁) ေလာဘ = ဆာေလာင္မြတ္သိပ္တြယ္တာ သာယာခင္မင္ျခင္း လကၡဏာ၊
(၂) ေဒါသ= ၾကမ္းတမ္းျပစ္မွားႏွိပ္စက္ဖ်က္ဆီးျခင္း လကၡဏာ၊
(၃) ေမာဟ = အမွန္တရားကိုမသိျခင္း၊
(၄) အဟိရိက = မေကာင္းမႈျပဳရမွာ မရွက္ျခင္း၊
(၅) အေနာတၱပၸ = မေကာင္းမႈျပဳရမွာမေၾကာက္မလန္႔ျခင္း၊
(၆) ဥဒၶစၥ = ပ်ံ႕လြင့္တုန္လႈပ္ျခင္း၊
(၇) မာန = ငါကြ...ဟုေထာင္လႊားျခင္း၊
(၈) ဒိ႒ိ = အမွားကို အမွန္ဟုစြဲယူထားျခင္း၊
(၉) ဣႆာ = သူတစ္ပါးအားမလိုတမာ ျငဴစူလာျခင္း၊
(၁၀) မစၦရိယ = မိမိစည္းစိမ္ကို ႏွေျမာ၀န္တို မဆက္ဆံလိုလ်က္ ဖံုး၀ွက္ကာထားျခင္း၊
(၁၁) ကုကၠဳစၥ = ျပဳၿပီးသားအကုသိုလ္၊ မျပဳလိုက္ရတဲ့ကုသိုလ္တို႔အတြက္ ေနာင္မွတ, ကာပူပန္လာျခင္း၊
(၁၂) ထိန = ကုသိုလ္ျပဳရာ၌ စိတ္ဓါတ္ေလ်ာ့ပါးနည္းပါးျခင္း၊
(၁၃) မိဒၶ = ထိနေၾကာင့္ထိုင္းမႈိင္း ငိုက္မ်ဥ္း၍လာျခင္း၊
(၁၄) ၀ိစိကိစၦာ = ေကာင္းမႈကုသုိလ္တရား၌ ယံုရမွာလား၊ မယံုရမွာလားဟု သို႔ေလာသို႔ေလာ
ေတြးေတာယံုမွားျခင္းလကၡဏာရွိ၏။

အကုသိုလ္မူလတရား ၃-ပါး။ ။ ဓမၼသဂၤဏီပါဠိေတာ္ ၂၀၅။ ႒။ ၃၀၈-၌အက်ယ္႐ႈ။
(၁) ေလာဘ၊ (၂) ေဒါသ၊ (၃) ေမာဟ၊ အကုသိုလ္ဟူသမွ် သူတို႔လွ်င္အရင္းမူလရွိ၏။

အက်င့္တရားမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ဓမၼစၾကာ၌ေလာကသားတို႔၏ ေကာင္း, မေကာင္း ကိုယ္က်င့္တရား
သံုးပါးဟူ၏၊
(၁) ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂ- ေလာကီစည္းစိမ္ကာမဂုဏ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ခံစားေပ်ာ္ပါးေနမႈ
လက္ယာလမ္းအေခ်ာင္သမားတို႔က်င့္စဥ္၊
(၂) အတၱကိလမထာႏုေယာဂ- အတၱဒိ႒ိသမားတို႔ မိမိကိုယ္ခႏၶာဆင္းရဲ ပင္ပန္းေၾကာင္း အက်ိဳးမဲ့ ဒုကၡခံက်င့္မႈ လက္၀ဲလမ္းက်င့္စဥ္၊
(၃) မဇၩိမပဋိပဒါ- အထက္ပါက်င့္စဥ္ႏွစ္ပါး တို႔သို႔မလိုက္၊ အလယ္အလတ္ေကာင္းျမတ္ေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါး အရိယာတို႔က်င့္စဥ္လမ္းမွန္တရား။

အက်ိဳးေဆာင္သူ ၄-မ်ိဳး။ ။ မူလပဏၰာသ။ ပ။ ပါ။ ၁၉၉။ ႒။ ဒု-၄၃။
(၁) သူ႔က်ိဳးမရွိ ကိုယ္က်ိဳးသက္သက္သာက်င့္ေဆာင္သူ၊
(၂) ကိုယ္က်ိဳးမပါ သူ႔က်ိဳးသက္သက္သာက်င့္ေဆာင္ေပးသူ၊
(၃) အတၱ-ပရ ႏွစ္ဦးအက်ိဳးအတြက္က်င့္ေဆာင္သူ၊
(၄) အတၱ-ပရ ႏွစ္ဦးအက်ိဳးပ်က္ေအာင္က်င့္ေဆာင္သူ၊ ၁-ႏွင့္ ၄-ကိုေရွာင္ရမည္ဟူ၏။

အက်ိဳးမဲ့ေပ်ာ္ေမြ႕ျခင္းမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ သုတ္မဟာ၀ါ။ ပါ။ ၁၁၈။ ႒-၆၆။ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုအဦးထား၍ေဟာၾကားသည္၊
(၁) ကမၼာရာမ တာ = ပရိယတ္ ပဋိပတ္အားမထုတ္ဘဲ အျခားအလုပ္၌သာေပ်ာ္ေမြ႕ေနသူ၊
(၂) ဘႆာရာမ တာ = မဂ္ဖိုလ္၏ဆန္႔က်င္ဘက္စကားေျပာျခင္းျဖင့္သာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနသူ၊
(၃) နိဒၵါရာမ တာ = အိပ္စက္ျခင္းျဖင့္သာ ေမြ႕ေလ်ာ္ႏွစ္ၿခိဳက္ေနသူ၊
(၄) သဂၤဏိကာရာမ တာ = တစ္ေယာက္တည္းမေနတတ္ဘဲ အေပါင္းအေဖၚႏွင့္သာ ေပ်ာ္ပိုက္
ႏွစ္ၿခိဳက္ေနတတ္သူ။

အက်ိဳးမဲ့အလွဴမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ အက်ိဳးမရွိ မေပးလႉေကာင္းေသာအလႉမ်ိဳးငါးပါးဟူ၏၊ ၎င္းသ႐ုပ္အဓိပၸါယ္အက်ယ္ကို (မေပးလႉေကာင္းေသာ ဒါနမ်ိဳး ၅-ပါး) မွာ ၾကည့္ပါ။

အေက်ာ္မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ အခ်ိဳ႕ေဆးက်မ္းစာတို႔၌ "အနံ႔မ်ိဳးေလးပါး"ဟုလည္း ပညတ္တင္ၾကသည္။
(၁) အေက်ာ္၊ (၂) ပ႐ုပ္၊ (၃) ဇလပ္၊ (၄) စႏၵကူး။

အကြၽမ္းမ၀င္ရာသည္ ၆-ပါး။ ။ ဤ၌ လြယ္ကူစြာက်က္မွတ္ႏိုင္ရန္ စာဏက်ပ်ိဳ႕မွ
ထုတ္ျပလိုက္သည္။
(၁) ျခေသၤ့သစ္ က်ား၊ သားရဲမ်ားတည့္၊
(၂) ခ်ိဳအားရွိလာ၊ သတၱ၀ါႏွင့္၊
(၃) ေရသာနက္ေတာင္း၊ ျမစ္ႏွင့္ေခ်ာင္းတည့္၊
(၄) အေပါင္းမိန္းမ၊ ဟူသမွ်ႏွင့္၊
(၅) ရာဇထြတ္တင္၊ ရွင္ဘုရင္ဟု၊
(၆) လက္တြင္ကိုင္လာ၊ လက္နက္ပါသား၊ ေျခာက္ျဖာအျပား၊ ဤသူမ်ားတည့္။

အကြၽမ္းမ၀င္ရာသည္ ၇-ပါး တနည္း။ ။ သုေဗာဓာလကၤာရက်မ္းမွယူျပသည္။
(၁) ဣတၳိ-မိန္းမ၊
(၂) ဒုဇၨန-သူယုတ္၊
(၃) ၀ိသ-အဆိပ္၊
(၄) သိဂႌ-ဦးခ်ိဳရွိသတၱ၀ါ၊
(၅) ေရာဂ-ကူးစက္တတ္ေသာသူနာ၊
(၆) နဒီ-ျမစ္ ေခ်ာင္း အိုင္၊
(၇) ရာဇကုလ-မင္းမ်ိဳး ဟူ၏။

အႀကီးက်ယ္ဆံုးပုဂိၢဳလ္ႀကီး ၄-ေယာက္။ ။ စတုကၤဂုတၱိဳရ္။ပါ။ ၃၂၄၊႒။ ၂၆၁။
(၁) ကိုယ္ခႏၶာအႀကီးဆံုးအသူရိန္ေခၚရာဟုနတ္ႀကီး၊
(၂) ကာမဂုဏ္ခံစားသူတို႔တြင္ မႏၶာတုစၾကာမင္းအႀကီးက်ယ္ဆံုး၊
(၃) အာဏာလိုခ်င္သူ အုပ္စိုးသူတို႔တြင္ မာရ္နတ္ႀကီး၊
(၄) ေလာကသံုးပါး၌ အတုမရွိႀကီးက်ယ္ေတာ္မူသူကား ျမတ္စြာဘုရားသခင္ျဖစ္၏။

အေၾကာင္းတရားႀကီး ၄-ပါး။ ။ ေလာက ၃-ပါးအား အစဥ္အျမဲ ေကာင္းဆိုး ၂-မ်ိဳး ျပဳျပင္စီမံေပးေနေသာ အေၾကာင္းတရားႀကီး ၄-ပါး၊
(၁) ကံ- သတၱ၀ါတို႔၏ေကာင္းေသာအလုပ္ႏွင့္ မေကာင္းေသာအလုပ္၊
(၂) စိတ္- သတၱ၀ါတို႔၏ေကာင္းေသာစိတ္ႏွင့္ မေကာင္းေသာစိတ္၊
(၃) ဥတု- အပူ အေအး လြန္ကဲမွ်တမႈ ေဆာင္း ေႏြ မိုး၊
(၄) အာဟာရ- စားေသာက္ဖြယ္ႏွင့္ ႏွစ္သက္ လြန္ကဲ မွ်တ တင္းတိမ္မႈမ်ား။

No comments:

Post a Comment